Dziewiąte spotkanie młodzieży polsko-niemieckiej w Gimnazjum nr 7 w Koszalinie

Jak co roku w naszym Gimnazjum zrealizowany został program wymiany polsko – niemieckiej. Tego roku nasi goście z Niemiec zawitali do nas w dniach 20-26 września. Tym razem oprócz sporej ilości uczniów (17) przyjechało także wyjątkowo trzech nauczycieli (w tym także koordynator wymiany i wicedyrektor szkoły pan Rolf Juergen Hanf), aby wspólnie doświadczyć integracji naszej młodzieży. Zorganizowany program był intensywny, ale bardzo ciekawy i angażował wszystkich nauczycieli języków angielskiego i niemieckiego oraz wychowania fizycznego.

Pierwszego dnia wymiany, czyli w sobotę, zaraz po przyjeździe nasi goście zostali zakwaterowani u swoich rodzin oraz zjedli wspólną kolację zapoznając się z polskimi rodzinami. Kolejny dzień był „dniem rodzinnym”. Każda rodzina rodzina organizowała atrakcje dla swojego gościa. Możliwości było wiele. Wspólny wyjazd do Kołobrzegu, Szymbarku, Doliny Charlotty, pak kartingowy w Koszalinie czy zwiedzanie okolic Koszalina, to tylko niektóre z możliwości. Poniedziałek to przede wszystkim obserwacja zajęć w naszym gimnazjum oraz wspólne zajęcia warsztatowe. Uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę na temat Polski i krajów niemieckojęzycznych biorąc udział w quizie, a także porównywali polskie i niemieckie idiomy i przysłowia. Tego dnia mieli okazję zobaczyć jak funkcjonuje nasza szkoła oraz spróbować swoich sił na ściance wspinaczkowej. W godzinach popołudniowych nasi gości zwiedzali Koszalin w formie podchodów. Odwiedzili takie miejsca jak: Domek Kata, park im. Książąt Pomorskich, amfiteatr, katedrę, teatr czy nasze muzeum. We wtorek zorganizowaliśmy całodniowy wyjazd do Trójmiasta. Dzień był bardzo intensywny. Nasi gości zobaczyli jedno z najpiękniejszych miast polskich jakim jest Gdańsk, przechadzali się po molo w Sopocie i płynęli statkiem w kierunku Westerplatte. W środę po raz kolejny spotkaliśmy się w szkole. Tym razem uczyliśmy naszych gości naszego narodowego tańca poloneza oraz „belgijki”. Wspólny taniec sprawił całej grupie mnóstwo frajdy. Na kolejnych zajęciach warsztatowych uczniowie pracowali w grupach, szukając podobieństw i różnic między naszymi krajami, biorąc pod uwagę zainteresowania nastolatków, spędzanie wolnego czasu, urlopu, obchodzenie świąt, życie rodzinne, kuchnię i szkolnictwo. Popołudniu jak co roku odwiedziliśmy park linowy „Avana”. Niektórzy musieli pokonać swoje własne lęki i słabości, aby przejść dwie trasy. Ostatniego dnia zorganizowaliśmy kolejny wyjazd, aby nasi goście lepiej poznali okolice Koszalina. Wspólnie zwiedzaliśmy ogrody botaniczne „Hortulus” w Dobrzycy. Młodzież wyjątkowo dobrze zapamiętała wspinanie się na wieżę widokową oraz zabawę w labiryncie. Następnie udaliśmy się na wspólne lody oraz gorącą czekoladę do Sarbinowa. Niestety zła pogoda pokrzyżowała nam ostatni punkt programu – zabawy na plaży i pożegnalne ognisko. Wszystko, co dobre szybko się kończy, w tym także nasza wymiana. W piątek rano nasi goście odjechali z powrotem do domów w Bad Oldesloe. Pożegnanie było bardzo serdeczne i wzruszające. Wielu spośród naszych oraz niemieckich uczniów obiecało sobie kolejne spotkania organizowane indywidualnie. Kontakt między nimi jest stale utrzymywany dzięki portalom społecznościowym oraz komunikatorom internetowym.

Podsumowująctegoroczną wymianę możemy śmiało twierdzić, że należała do zdecydowanie tych najlepszych. Młodzież była bardzo zadowolona ze zorganizowanych atrakcji. Integracja naszych dwóch kultur wypadła pomyślnie i możemy śmiało powiedzieć, że nasze cele zostały zrealizowane. Dzięki staraniom wszystkich osób zaangażowanych nasz program w przyszłym roku będzie świętować dekadę istnienia. Mamy nadzieję, że uda nam się go zrealizować równie owocnie jak tegoroczną. Bardzo dziękujemy wszystkim nauczycielom za pomoc w realizacji naszego programu, a rodzicom naszych uczniów za serdeczne przyjęcie, gościnność i opiekę nad naszymi gośćmi. Do zobaczenia w przyszłym roku podczas dziesiątej wymiany polsko-niemieckiej organizowanej przez Gimnazjum nr 7 w Koszalinie oraz Ida Ehre Schule w Bad Oldesloe.